Na de herdenkingsrit van Parijs – Amsterdam in 2018, die het 125-jarige bestaan vierde van de eerste rally die landsgrenzen overschreed in 1898, heeft Classic Events een tweede editie georganiseerd. De rit – in de laatste week van april – ging van Chantilly (bijna Parijs) naar Chateau St. Gerlach in Houthem (net niet Amsterdam) om zodoende verzekerd te zijn van heerlijke rijwegen voor de 40 vooroorlogse auto’s die Slot Online dit jaar meededen.

Enthousiaste deelnemers

De auto’s trotseerden bijna alle weertypen tijdens de vier dagen durende tocht van Chantilly naar Maastricht. Onder een stralende zon vetrokken alle auto’s vanuit Chantilly richting het oude Circuit de Gueux bij Reims waarvan alleen de tribunes en pits gebouwen nog staan. Alle oude gebouwen worden langzamerhand hersteld door Les Amis du Circuit die door het organiseren van evenementen geld inzamelen voor de restauratie. Classic Events heeft hierin bijgedragen door met de rallyrijders te lunchen in een speciaal voor de gelegenheid gebouwde tent in de oude paddock. Tegen de tijd dat de auto’s daar weer vertrokken waaide en hagelde het flink en dat is het rijden in een open auto van 80 jaar oud tot geen pretje – zeker niet met een papieren routeboek.

De eerste dag eindigde in Hotel Chateaufort te Sedan in Noord-Frankrijk. Een hotel gebouwd in een middeleeuws fort waar de auto’s opgesteld stonden op de oude binnenplaats. De tweede dag bod de deelnemers een prachtige route door de Franse Ardennen waarbij er door de deelnemers in de Challenge Klasse gestreden werd tijdens twee regelmatigheidsproeven in de ochtend waarbij de tweede, Loup de Loupy, het lastigste bleek voor. Hiervoor moest men tot vier keer door eenzelfde dorp rijden waar de lokale bevolking zich stond te verbazen over het gekronkel van de prachtige vooroorlogse automobielen. Na een verontschuldiging van een deelnemer aan een bewoner was het commentaar: “Pas de probléme Monsieur, c’est magnifique cette spectacle!”

Op de derde dag reed de karavaan een lus door Luxemburg waarbij via de Belgische kant naar het Noorden en via de Duitse kant naar het zuiden werd gereden. De lunch werd genuttigd in Chateau d’Urspelt waar een heerlijk buffet klaar stond. Dat was nodig want er werden er maar liefst vier regelmatigheidsproeven gereden. De top 3 kreeg op deze dag gestalte en men werd steeds fanatieker. Ook in de Vintage Klasse, die alleen de controles diende aan te doen tijdens de openingstijden, werd er gestreden om geen tijdstraffen op te lopen. De equipe Göttgens heeft dit als enige tot op de laatste dag volgehouden in een prachtige BMW 327/28 Sportscoupe uit 1939.

Met nog twee regelmatigheden te gaan op de laatste dag richting Houthem dacht iedereen dat de top 3 wel duidelijk was maar het venijn zat hem in de staart, zoals altijd. Er werden geen secondes maar minuten verloren en het klassement werd flink door elkaar geschud.

Het was een prachtige route, dankzij Hansje van den Broek die verantwoordelijk was voor het routeboek, en de vier dagen waren heerlijk. Waar de rally volgend jaar naar toe gaat is nog niet besloten, maar wel dat hij in de laatste week van april zal gebeuren!

Uitslag

  1. Herman Wielfaert & Katrien Tremerie – Bentley Speed 8 (1933)
  2. Bart & Jolijn Rietbergen – Alvis Speed Special (1938)
  3. Roger Tilmans & Marcel Verbeek – Bentley Speed Six Le Mans (1932)