De ABC Trial is gecontroleerd en het wordt een mooie aflevering, vinden Hermine en ik. Onderstaand een verslag van wat we zoal tegenkwamen onderweg…

Om te beginnen is de route in overleg met organisator Timo Rietbergen (Classic Events) ‘omgegooid’: we laten Duitsland in verband met mogelijk afwijkende en ongemakkelijke coronamaatregelen links (of eigenlijk rechts) liggen, waarmee een bezoek aan het lege(r)schietgebied van de baan is. Maar daarvoor is een fraai stukje Groningen op een Duitse 1:100.000 kaart in de plaats gekomen én is het tijdschema beter haalbaar geworden.

We vertrekken bijtijds bij Van der Valk “Emmen”, waar ze de boel goed voor elkaar hebben. Eenvoudige en duidelijke coronamaatregelen, waar iedereen zich probleemloos aan kan houden. Wie weet zijn we daar na de volgende persconferentie (20 september) bijna helemaal van af; daar laten we van afhangen hoe we het precies gaan doen bij start, lunch en diner en lichten we je direct na de persconferentie over in. Maar zoals het er nu voorstaat ziet het ernaar uit dat we een behoorlijk ‘normale’ ABC kunnen beleven met elkaar!

Het 1e traject wordt volgens het ABC-systeem Pijlen Gekleurde Wegen verreden op een 1:25.000 kaart (opgeblazen 1:50.000, dus lekker duidelijk!), waarbij op weg naar de volgende pijl steeds zo min mogelijk over wegen met de kleur van het bij de pijl behorende nummerballetje gereden moet worden (zie het voorbeeld in het Reglement). Lijkt misschien ingewikkeld, maar valt in de praktijk reuze mee. Als je bij de constructie maar in de gaten houdt waarnaar je op weg bent! Op deze kaart valt het allemaal niet zo op, omdat de nummerballetjes de veelgebruikte oranje kleur hebben; maar de boodschap is dan dus: zo min mogelijk over oranje wegen. Ook als je moet omrijden! Leuk in dit stukje van de route is dat er mooie weggetjes bij zitten waar in voorgaande jaren nogal eens routecontroles weggehaald werden; daar hebben we met Rallycheck geen last meer van!

Traject 2 wordt ook verreden op schaal 1:25.000, maar van echte duidelijkheid is geen sprake meer voor de Masterklasse… de kaart voor hen dateert uit 1960! En wat voor elk traject geldt, maar hier zeker: lees de aanwijzingen op de kaart vóór je gaat construeren. Zo mogen op deze kaart rode en witte wegen in de grensbenaderingsroute opgenomen worden. Hier maakte Hermine een constructiefoutje waar ze wel om kon lachen… 

In traject 3 schakel je over naar een ‘gewone’ 1:50.000 kaart en is het weer Pijlen Gekleurde Wegen, met nu behalve oranje ook anders gekleurde nummerballetjes. Bedenk dat de wegen onder de pijl geacht worden de kleur van het nummerballetje te hebben! Een voor de Masterklasse lastige constructie blijkt hier een staartje te hebben, ik ben benieuwd wie het door heeft straks… Bij Westendorp is het tijd voor een lekker kopje koffie ‘in het veld’, waarna – op z’n vroegst op de IPT – gestart wordt voor het 2e deel van de ochtendetappe.

Een ‘ouderwets’ bemande routecontrole overhandigt je daar de routekaart van het volgende traject. Daarop vind je behalve ideale lengte en richttijd slechts start en finish van het 4e traject met nog een paar ‘oppakpunten’ waar je naartoe kunt rijden als je de draad kwijt bent. Systeem: bol-pijl RS (Rallycheck Stijl)!
Geen bol-pijlopdrachten in het routeboek, maar via Rallycheck. Je gaat gewoon rijden en de BP-opdrachten verschijnen ‘automatisch’ op de plaats waar normaal gesproken RC-letters of -getallen verschijnen. Je hoeft de BP-opdrachten niet te ‘saven’, dat gebeurt vanzelf. De BP-opdracht blijft enige tijd ‘groot’ in de display staan, daarna wordt de situatie zichtbaar op de controlekaart. Nadat je een BP-opdracht hebt uitgevoerd volg je de weg tot de volgende BP-opdracht verschijnt. Tussendoor komen ‘gewone’ controleletters voor, die je ook niet hoeft te saven: dat gebeurt automatisch. Voor alle duidelijkheid: de BP-opdrachten tellen niet mee als controle, het gaat erom dat je de juiste controleletters tussen de opdrachten door verzamelt.
Als je vindt dat een BP-opdracht niet (reglementair juist) uitvoerbaar is op een situatie die je ‘in het veld’ tegenkomt, dan rijd je rechtdoor op zoek naar de situatie waarop de opdracht wél uitvoerbaar is. Het kan zijn dat je die situatie helemaal niet gaat tegenkomen. Normaal gesproken vangt een uitzetter dat dan op met een routecontrole met herstelopdracht. Bij bol-pijl RS werkt dat iets anders: de uitzetter vangt je op met een nieuwe BP-opdracht, waarmee je de route vervolgt.
Feitelijk is de boodschap onderweg ALTIJD: ‘voer de laatst getoonde BP-opdracht éénmalig uit’. Houd dus in de gaten wat die laatst getoonde BP-opdracht is, zorg er bijvoorbeeld voor dat je geluid aan staat, waardoor je niet mist dat de BP-opdracht waarmee je bezig was vervangen is door een nieuwe!

Verder zijn de gebruikelijke BP-regels van toepassing. Lees het Bijzonder Reglement dat binnenkort op website www.thetrial.nl verschijnt er nog eens op door. Belangrijke tip: zorg dat je de bij de BP-opdrachten gebruikte symbolen e.d. juist interpreteert; die vind je in de BP-legenda in het routeboek. Hermine kwam zonder kleerscheuren door dit traject heen, ze kent me goed… PS: oefenen met dit systeem kan bij de GEO-Rally!

Traject 5 brengt je van Zandvoort (!) met een laatste traject Pijlen Gekleurde Wegen naar de TC-IN in de provincie Groningen; alleen hier kun je ’s ochtends tijdstrafpunten oplopen, al is het tijdschema ruim genoeg om dat te voorkomen. Een kort ‘standaard’ bol-pijltraject (met aangegeven tankgelegenheden) brengt je naar een schitterend stukje Slochteren, kasteel Fraeylemaborg. Tijd voor een welverdiende lunch!

Na de lunchpauze ga je van start voor de middagetappe. Waar het hoofdthema ’s ochtends Pijlen Gekleurde Wegen is, is dat nu Pijlen/Punten (op een na) Kortste Route. Traject 1 begint daar direct mee en dan is het even omschakelen. De kleur van de nummerballetjes is ook nu van belang, maar wel anders: een geel nummerballetje bij een pijl of punt wil zeggen dat naar die pijl of punt de kortste route geconstrueerd moet worden, bij een blauwe is dat de op een na kortste route. Bedenk ook dat pijlen en punten maar één maal in de route opgenomen mogen worden (waarmee het een variant van het Tulpenrallyesysteem is)!

De routes van alle klassen komen samen in Finsterwolde, waar de Masterklasse een noordelijke lus tot pal onder Delfzijl maakt. Zij zijn als eersten gestart, maar komen achter Trial en Challenge aan in het voormalig communistisch bolwerk(je) van Oost-Groningen waar Arie Haan geboren is. De Trial- en Challengeklasse hebben dan 2 Pijlen/Punten-trajecten, waarvan één met regelmatigheidsproef, achter de rug. Voor de Masters zijn dat 3 Pijlen/Punten-trajecten, waarbij het laatste traject een RP bevat (49,9 km/u) én het de deelnemers pas op de pijl of punt (middels een DMP-opdracht bij een routecontrole) duidelijk wordt wat de volgende pijl of punt is waar ze heen moeten…

Ondertussen wordt op de kaart én in het veld meer dan duidelijk welke impact de gaswinning op deze provincie heeft, het ritselt er namelijk van de zgn. aardgaslocaties. En na de verzakkingen en bevingen die de gaswinning met zich meebrengt staat de Groningers opnieuw een plundering van het landschap te wachten: gigantische windmolenparken. Zie de foto hieronder; Don Quichot zou zich bij dit schouwspel uit de voeten gemaakt hebben…

Na Finsterwolde volgen 2 korte grensbenaderingstrajecten langs de Duitse grens, waarbij de boodschap is dat je in Nederland dient te blijven en het rijden van witte weggetjes taboe is. Bij Bourtange word je weer getrakteerd op een lekkere bak koffie en mag je op of na je IPT beginnen aan een getimed traject (dus met vaste rijtijd) Ingetekende Lijn op een kaart met schaal 1:100.000. Met name voor de Master- en Trialklasse geldt hier ‘meten is weten’…

Als kaartleesafsluiting een kort traject Pijlen/Punten op een 1:25.000 kaart tot aan de TC IN. Vandaar gaat het – via natuurlijk een test bij DIBO! – richting Van der Valk “Emmen”.

Een afwisselende ABC door een afwisselend landschap met ruim voldoende uitdaging. In een stukje Nederland waar we weinig komen. Ik zou het wel weten als ik jou was: inschrijven! 

Graag tot ziens op zaterdag 25 september in Nieuw-Amsterdam! Joep Wanders.